Gotowość szkolna jest to równowaga pomiędzy możliwościami dziecka (gotowością ucznia) a wymaganiami szkoły/placówki edukacyjnej. Najważniejsze sfery, które podlegają badaniu i diagnozie, to:
poziom umiejętności poznawczych:
- umiejętności matematyczo-przyrodnicze (przeliczanie, segregowanie, orientacja w schemacie ciała itp.)
- logiczne myślenie (wnioskowanie, odwracalność myślenia, operacje matematyczne na konkretach )
- umiejętności językowe (konstruowanie wypowiedzi, opis ilustracji, zasób słownictwa, wady wymowy, językowa aktywność własna itp.)
- umiejętność czytania (rozpoznawania głosek, sylab, wyrazów, rozumienie czytanego lub słuchanego tekstu itp.)
- słuch fonematyczny (analiza i synteza słuchowa, wyróżnianie głosek w wyrazach itp.)
rozwój fizyczny:
-
motoryka duża (ogólna sprawność fizyczna, koordynacja, procesy równoważne, samoobsługa)
-
motoryka mała (sprawność grafomotoryczna dłoni – gotowość dłoni do nauki pisania)
dojrzałość psychiczna:
- lateralizacja
- procesy poznawcze: uwaga, pamięć, spostrzeganie wzrokowe i słuchowe, myślenie, mowa
- procesy regulacyjne, w tym:
-
-
- procesy emocjonalne (kontrola emocji, pokonywanie trudności, poczucie obowiązku),
-
-
-
- procesy motywacyjne (częściowa zdolność do odraczania zaspokajania potrzeb, przyjemność z poznawania, zadowolenie z pracy, początki stosowania się do ogólnoprzyjętych norm i zasad)
-
procesy społeczne:
- rozumienie norm i zasad społecznych, rozpoznawanie podstawowych uczuć i emocji u siebie i innych osób, współpraca z rówieśnikami i osobami dorosłymi
Diagnoza polega na określaniu poziomu każdego z ww. obszarów u dziecka i odniesieniu się do wymagań stawianych przez szkołę. Proces ten składa się z kilku etapów:
-
- wywiad z rodzicami
- obserwacja i badanie dziecka (2-3 spotkania)
- omówienie wyników z rodzicami
- wydanie diagnozy do 14 dni od omówienia wyników
Każde spotkanie trwa ok 50 – 60 min, w zależności od możliwości dziecka. Przewidywane są 4 spotkania.
Prowadzimy zapisy
telefonicznie:
600-588-887, 696-375-998
lub mailowo: