Gotowość szkolna jest to równowaga pomiędzy możliwościami dziecka “gotowością ucznia” a wymaganiami szkoły/placówki edukacyjnej. Najważniejsze sfery, które podlegają badaniu/diagnozie to:
rozwój fizyczny:
- motoryka duża (ogólna sprawność fizyczna, koordynacja, procesy równoważne, samoobsługa)
- motoryka mała (sprawność grafomotoryczna dłoni – gotowość dłoni do nauki pisania)
dojrzałość psychiczna:
- procesy poznawcze: uwaga, pamięć, spostrzeganie wzrokowe i słuchowe, myślenie, mowa
- procesy regulacyjne w tym:
-
-
- procesy emocjonalne (kontrola emocji, pokonywanie trudności, poczucie obowiązku),
-
-
-
- procesy motywacyjne (częściowa zdolność do odraczania zaspokajania potrzeb, przyjemność z poznawania, zadowolenie z pracy, początki stosowania się do ogólnoprzyjętych norm i zasad)
-
procesy społeczne:
- poczucie przynależności do grupy, współpraca z rówieśnikami i osobami dorosłymi, rozwój uczuć społecznych, egocentryzm dziecięcy, pełnienie ról w grupie
Diagnoza polega na określaniu poziomu każdego z ww obszarów u dziecka i odniesieniu się do wymagań stawianych przez szkołę. Proces ten składa się z kilku etapów:
-
- wywiad z rodzicami
- obserwacja i badanie dziecka przez pedagoga
- obserwacja i badanie dziecka przez psychologa
- obserwacja i badanie dziecka przez socjoterapeutę
- omówienie wyników z rodzicami
- wydanie diagnozy do 14 dni od spotkania omówienia wyników
Każde spotkanie trwa ok 50 – 60 min, w zależności od możliwości dziecka. Przewidywane są 4 spotkania.