Są to zajęcia wspierające, przeznaczone dla wszystkich dzieci z trudnościami poznawczymi i edukacyjnymi, z opinią o ryzyku dysleksji lub diagnozą dysleksji rozwojowej oraz wszystkich tych, którym brak opanowania pewnych umiejętności utrudnia prawidłowy rozwój. Mogą w nich uczestniczyć dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym (klasy 1-8). Zajęcia prowadzone są indywidualnie lub grupowo (maks. 4 osoby – mała liczebność podnosi efektywność zajęć). Terapia jest tworzona na podstawie wieku uczestników oraz ich konkretnych trudności. Zajęcia mają za zadanie rozwijać oraz aktywizować funkcje wzrokowe, słuchowe, grafomotoryczne oraz intelektualne uczniów, tak aby mogli w pełni uczestniczyć w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Lekcje prowadzone są w miłej i ciepłej atmosferze, z wykorzystaniem różnorodnych metod i form dostosowanych do indywidualnych potrzeb oraz możliwości dziecka.
Terapia pedagogiczna ma na celu przywracanie powodzenia edukacyjnego poprzez reedukację i stanowi specjalną interwencję pedagogiczną zmierzającą do zmian zachowania edukacyjnego, jako postawy celującej w rozwoju umysłowym człowieka, poprzez:
- stymulowanie rozwoju dzieci i młodzieży – jest to cel nadrzędny;
- stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych (ich prawidłowe działanie umożliwia naukę pisania i czytania);
- stymulowanie percepcji wzrokowej, spostrzegania wzrokowego, przetwarzania wzrokowego;
- stymulowanie percepcji słuchowej, przetwarzania słuchowego;
- wyrównywanie braków w wiedzy i praktycznych umiejętnościach manualnych oraz grafomotorycznych;
- eliminowanie niepowodzeń edukacyjnych poprzez różnorodne metody, techniki, środki;
- eliminowanie niepowodzeń emocjonalno-społecznych i ich konsekwencji;
- wyrównywanie szans rówieśniczych;
- wzmocnienie samooceny dziecka i pozytywnego postrzegania samego siebie.
Zajęcia są prowadzone przez nauczycieli mających specjalne przygotowanie w obrębie terapii pedagogicznej.
Co powinno wzbudzić czujność rodzica:
- trudności ze skupieniem uwagi na zadaniu (zgodnie z normą odpowiednią dla wieku dziecka);
- niechęć do zdobywania doświadczeń edukacyjnych, nauka pisania, liczenia, słuchanie bajek itp.;
- opóźniony rozwój mowy, ubogie słownictwo czynne i bierne;
- wady wymowy (dziecko pisze tak, jak słyszy: „rower-lowel”);
- trudności z zapamiętywaniem informacji: adresu, dni tygodnia, miesięcy itp.;
- niechęć do rysowania, pisania, lepienia, wycinania, wydzierania itp.;
- trudności funkcji słuchowych (różnicowanie poszczególnych głosek, np. ni-ń, si-ś; wysłuchiwanie kolejności głosek k-o-t, k-t-o; analiza i synteza głoskowa; odnajdywanie i wymyślanie rymów; nadwrażliwość na dźwięki; zaburzona pamięć słuchowa, słuch fonematyczny – mylenie głosek, np. półka-bułka, pisownia wyrazów z ą, ę, on, om itp.);
- trudności funkcji wzrokowych (niechęć do układania puzzli i układanek według wzoru, wyodrębnianie elementów z całości, odnajdywanie różnic/braków w obrazkach, spostrzeganie położenia figur/stosunków przestrzennych, odtwarzanie wzorów, mylenie pisowni liter p, b, g, d itp.);
- koordynacja wzrokowo-ruchowa (prowadzenie przedmiotów po śladzie/torze; wypełnianie konturów; rysowanie linii poziomych, pionowych, skośnych, załamujących się);
- trudności z logicznym myśleniem, rozumieniem tekstu/zadania; operowanie informacjami/wyciąganie wniosków;
- lęki/fobie szkolne, w których podmiotem lęku jest szkoła, jej otoczenie, wymagania edukacyjne;
- nadpobudliwość psychoruchowa.
Więcej informacji na temat wskazówek do pracy z dzieckiem znajdziesz na naszym blogu.
Zapraszamy na konsultację w celu dobrania jak najlepszego wsparcia dla Twojego dziecka.
Istnieje możliwość przygotowania indywidualnego programu terapeutycznego dla rodzica z dzieckiem – do pracy w domu.
Prowadzimy zapisy
telefonicznie:
600-588-887, 696-375-998
lub mailowo: